A BELSŐ VISSZAÉLÉS-BEJELENTÉSI RENDSZER LÉTREHOZÁSÁRA ÉS
MŰKÖDTETÉSÉRE VONATKOZÓ KÖTELEZETTSÉG
AZ ÖNKORMÁNYZATI SZERVEKNÉL
2025. január 01-től kötelezően az alábbi foglalkoztatóknak belső visszaélés-bejelentési
rendszert kell létrehozni:
A legalább 50 főt foglalkoztató, 10 000 fő lakosságszám feletti helyi önkormányzatnak,
a legalább 50 főt foglalkoztató alábbi szervezeteknek:
a helyi önkormányzat irányítása vagy felügyelete alatt álló költségvetési szervnek
a helyi önkormányzat tulajdonában álló szervezetnek, gazdasági társaságnak
a helyi önkormányzat tulajdonosi joggyakorlása alatt álló szervezetnek, gazdasági társaságnak
a helyi önkormányzat irányítása vagy felügyelete alatt álló költségvetési szerv tulajdonosi
joggyakorlása alatt álló szervezetnek, gazdasági társaságnak
A foglalkoztatotti létszám meghatározása: A Panaszt. értelmében a foglalkoztatott
definíciója alatt azt a természetes személyt kell érteni, aki a foglalkoztató számára és annak irányítása
alatt foglalkoztatásra irányuló jogviszony keretében, ellenérték fejében tevékenységet végez vagy önmaga
foglalkoztatását végzi. A tipikus munkaviszonyban, közalkalmazotti, köztisztviselői jogviszonyban foglalkoztatottakon
kívül e körbe tartoznak az atipikus foglalkoztatási formák is, pl. az egyszerűsített foglalkoztatás és az
alkalmi munkára irányuló jogviszony, ide sorolható a Ptk. szerinti megbízási, vállalkozási jogviszony is, ha
visszterhes szerződés köttetett a foglalkoztató és a természetes személy között, de a foglalkoztatotti létszámba
beleértendő a közfoglalkoztatási jogviszony keretében foglalkoztatottak létszáma is.
A Belső visszaélés-bejelentési rendszer egy szervezet által megvalósított intézkedések
összessége, amely ösztönzi a foglalkoztatottakat, bejelentésre jogosultakat arra, hogy feltárják a szervezet
működését jelentős mértékben befolyásoló káros körülményeket, és amelynek célja a káros körülmények felszámolása,
a jogsérelem orvoslása.
A belső visszaélés-bejelentési rendszerben jogellenes vagy jogellenesnek feltételezett
cselekményre vagy mulasztásra, illetve egyéb visszaélésre vonatkozó információt lehet
bejelenteni. A bejelentéseket a működtetők csak saját hatáskörük esetén vizsgálják ki,
egyéb esetben (pl. büntetőeljárás) a hatáskörrel rendelkező szerv részre át kell tenni.
A belső visszaélés-bejelentési rendszerben bejelentést tehet:
a foglalkoztató által foglalkoztatott,
az a foglalkoztatott, akinek a foglalkoztatónál fennálló foglalkoztatásra irányuló jogviszonya megszűnt,
a foglalkoztatóval foglalkoztatásra irányuló jogviszonyt létesíteni kívánó olyan személy, aki
esetében e jogviszony létesítésére vonatkozó eljárás megkezdődött,
az egyéni vállalkozó, az egyéni cég, ha a foglalkoztatóval szerződéses kapcsolatban áll,
a foglalkoztató tekintetében tulajdonosi részesedéssel rendelkező személy, valamint a foglalkoztató
ügyviteli, ügyvezető, illetve felügyelő testületéhez tartozó személy, ideértve a nem ügyvezető tagot is,
a foglalkoztatóval szerződéses kapcsolat létesítésére vonatkozó eljárást megkezdett, szerződéses
kapcsolatban álló vagy szerződéses kapcsolatban állt vállalkozó, alvállalkozó, beszállító, ill.
megbízott felügyelete és irányítása alatt álló személy,
a foglalkoztatónál tevékenységet végző gyakornok és önkéntes,
a foglalkoztatóval a 4), 5) vagy 7) pont szerinti jogviszonyt vagy szerződéses kapcsolatot létesíteni
kívánó olyan személy, aki esetében e jogviszony vagy szerződéses kapcsolat létesítésére vonatkozó
eljárás megkezdődött,
az a személy, akinek a 4), 5) vagy 7) pont szerinti jogviszonya vagy szerződéses kapcsolata a
foglalkoztatóval megszűnt.
Mit kell biztosítania belső visszaélés-bejelentési rendszer bevezetéséhez és működtetéséhez?
Személyi feltétel: a működtetésre pártatlan személyt vagy szervezeti egységet kell kijelölni.
Önkormányzat és költségvetési szerv esetén a rendszer működtetésével nem bízható meg külső szervezet,
de a munkát támogathatja külső Compliance tanácsadó.
A helyi önkormányzat tulajdonában vagy helyi önkormányzat, költségvetési szerve tulajdonosi joggyakorlása
alatt álló szervezet, gazdasági társaság a működtetéssel és a bejelentések kivizsgálásában való
közreműködéssel megbízhat külső szervezetet, bejelentővédelmi ügyvédet, de az összeférhetetlenségi
szabályok szerint megbízási szerződés nem köthető olyan szervezettel, bejelentővédelmi ügyvéddel, aki a
foglalkoztatóval más megbízási jogviszonyban, munkaviszonyban, munkavégzési kötelezettséggel járó más
jogviszonyban áll, vagy akivel a megbízási szerződés megkötését megelőző öt évben ilyen jogviszonyban állt.
A vizsgálatot igénylő bejelentések kivizsgálásához célszerű un. etikai bizottság felállítása, amelyet állandó,
a vizsgálatokhoz minden esetben bevonandó szakterületi vezetők és speciális esetben meghívott tagok alkotnak.
Tárgyi feltételek:
Bejelentési csatorna – olyan infrastruktúrát kell kialakítani, mely biztosítja
az írásban VAGY szóban tett bejelentések bizalmas fogadását. A rendszer kialakítása és működtetése
során különös figyelmet kell fordítani a személyes adatok védelmére, a személyazonosságát felfedő
bejelentő, valamint a bejelentésben megnevezett, további érintett személy személyes adatait az arra
jogosultakon kívül más nem ismerheti meg. A bejelentést kivizsgáló személyek a vizsgálat lezárásáig
vagy a vizsgálat eredményeképpen történő formális felelősségre vonás kezdeményezéséig a bejelentés
tartalmára és a bejelentésben érintett személyre vonatkozó információkat a foglalkoztató más szervezeti
egységével vagy munkatársával a vizsgálat lefolytatásához feltétlenül szükséges mértékben oszthatják meg.
Érvényes és hatályos belső szabályozók:
a bejelentések intézésének rendjére vonatkozó egyedi eljárásrendet és kapcsolódó dokumentációt,
űrlapmintákat kell készíteni és publikálni
a meglévő, pl. iratkezelési-, a szervezeti integritást sértő események kezelési eljárásrendek
nem lehetnek ellentétesek az új eljárásrenddel, szükséges felülvizsgálni és összehangolni a szabályzórendszert
a működtetésre kijelölt személy vagy szervezeti egység, ill. ha létrehozzák, akkor az etikai
bizottság jog- és hatásköreit, szervezeti függetlenségét szükséges rögzíteni SZMSZ-ben, munkaköri leírásokban
Oktatás, tudatosítás – Szükséges a működtetésre kijelölt személy, szervezeti
egység és a vizsgálatokhoz bevont vezetők működtetői feladatainak oktatása, ill. célszerű az érintettek
informálása - figyelembe véve, hogy a Foglalkoztató érdeke saját hatáskörében kezelni a munkavállalók
és üzleti partnerek problémáit.
Lehet közösen biztosítani a feltételeket - a belső visszaélés-bejelentési rendszert
a helyi önkormányzat és az irányítása vagy felügyelete alatt álló költségvetési szerv közösen is
létrehozhatja és működtetheti, mely előnyös a létrehozásra a foglalkoztatotti létszám vagy a település
lakosságszám miatt nem kötelezett önkormányzat és hivatala között is.
A működtetés folyamata röviden:
bejelentés „intézésére” előírt határidő: 30 nap, de legfeljebb 3 hónap
bejelentés beérkezését követő rövid vizsgálat: mellőzhetőség kérdése – azonosíthatatlan bejelentő,
nem a jogosulttól származik, ismételt bejelentés, bagatell ügy
értesítési kötelezettségek:
7 napos visszaigazolás, beleértve az eljárási és adatkezelési szabályokat
határidő hosszabbítása
mellőzés ténye és indoka vagy érdemi vizsgálat eredménye és indoka, a megtett vagy tervezett intézkedések
harmadik személy érintő bejelentések: tájékoztatási kötelezettség a vizsgálat megkezdésekor a
bejelentésről, az őt megillető jogokról, adatkezelésről
vizsgálat célja, lezárása: bejelentésben foglalt körülmények helytállóságának megállapítása, jogsérelem
orvoslása, a szükséges intézkedések meghozatala
jogorvoslat kérdése: a bejelentés mellőzése vagy a kivizsgálás tárgyában hozott döntés ellen nincs
helye jogorvoslatnak, a munkáltatói intézkedéssel szemben az intézkedés alanya az intézkedésre irányadó
törvény alapján jogosult jogorvoslattal élni. A döntésben foglaltakkal való egyet nem értés esetén a
bejelentő jogosult az egyes állami szervek által létrehozott elkülönített visszaélés-bejelentési csatornán
bejelentést tenni vagy a bejelentését nyilvánosságra hozni.
Ellenőrzésre kijelölt szerv: foglalkoztatás-felügyeleti hatóság, adatkezeléssel kapcsolatban a NAIH
Szankciók: figyelmeztetés, közigazgatási intézkedés (kötelezés).
Szabálysértést követ el az, aki a bejelentővel szemben hátrányos jogkövetkezményt alkalmaz, aki
a bejelentés megtételét akadályozza vagy megkísérli akadályozni akár azzal, hogy nem alakítja ki a rendszert.
Reputációs károk jelentősek lehetnek akkor, ha nem vagy nem megfelelő módon kezelik a bejelentéseket,
mert a Bejelentő az egyes állami szervek által létrehozott elkülönített visszaélés-bejelentési csatornán
is jogosult bejelentést tenni vagy a bejelentését nyilvánosságra hozhatja.
Ha a visszaélés-bejelentési rendszer nem védi a természetes személy szereplők személyes adatait,
a Foglalkoztató pl. levelező rendszerén keresztül nem biztonságos csatornát biztosít a Bejelentő számára,
az adatokról illetéktelen személyek is tudomást szereznek vagy megsérül a célhoz kötött adatkezelés
és a korlátozott tárolhatóság elve, akkor a GDPR-nak való megfelelés elmulasztása magas bírságot vonhat
maga után. A személyes adatok kezelésével kapcsolatos jogok felügyelete a NAIH hatáskörébe tartozik.
Irányadó jogszabályok:
A panaszokról, a közérdekű bejelentésekről, valamint a visszaélések bejelentésével összefüggő szabályokról szóló
2023. évi XXV. törvény (Panasztv.) II. Fejezet
Az Európai Unió és a Tanács 2019. október 23-i (EU) 2019/1937 irányelve az uniós jog megsértését bejelentő
személyek védelméről
Az Európai Unió és a Tanács 2016. április 27-i (EU) 2016/679 rendelete, „GDPR”
Elkülönített visszaélés-bejelentési rendszer létrehozására köteles kormányzati szervek kijelöléséről szóló 225/2023.
(VI. 8.) Korm. rendelet
A szabálysértésekről, a szabálysértési eljárásról és a szabálysértési nyilvántartási rendszerről szóló 2012. évi II. törvény
206/A.§. A bejelentő üldözése tényállás
Az önkormányzati szféra nem marad magára a belső visszaélés-bejelentési rendszer kialakításának és
működtetésének kötelezettségével. Bejelentések fogadását biztosító szoftvert számos cég kínál, de a vonatkozó
szabályozás bonyolultsága, az önkormányzati szervekre vonatkozó sajátosságok és a visszaélés-bejelentési rendszer
nem megfelelő kialakítása, működtetése során elszenvedhető joghátrány miatt
érdemes olyan külső szakértő
csapatot igénybe venni, mely nemcsak a Panasztörvény értelmezésében segít, hanem adatvédelmi és
informatikai biztonsági szakértő is, ill. a rendszer működtetésére komplett megoldást kínál
anélkül, hogy önkormányzat és költségvetési szerv esetén jogellenesen részt venne a bejelentések kivizsgálásban.
Saját fejlesztésű online e-Jelent menedzsment szoftvert kínálunk a törvényi
megfelelés és a közös üzemeltetés támogatására
nettó 5.600 Ft havidíjtól, mely nem üres bejelentésfogadó.
Saját weboldalba beágyazható bejelentő űrlapon bizalmas módon fogadja és elkülöníti a különböző foglalkoztatókhoz érkező
bejelentéseket, a működtetőt támogatja a folyamatok menedzselésében. Rendelkezik a törvény által
előírt dokumentumokkal, formalevelekkel támogatott többirányú kommunikációt, biztonságos,
felhasználóbarát működést biztosít a működtetésre kötelezett foglalkoztatók és a bejelentők
számára. A szoftver a település helyi önkormányzat lakosságszámától függő éves díj ellenében
használható a megrendelést követő munkanaptól.
Az eJelent szoftver mellé szakmai bevezetési
támogatást biztosítunk, szabályzat adaptációval,
melynek keretében elvégezzük a belső visszaélés-bejelentési rendszer kialakításával, bevezetésével,
a szabályzatok, eljárásrendek kialakításával, a meglévők felülvizsgálatával és kiegészítésével kapcsolatos szakmai
munkát. Elkészítjük a bejelentések intézésének rendjére vonatkozó egyedi eljárásrendet és az adatvédelmi
előírásoknak megfelelő dokumentációt, a szakmai ajánlásoknak megfelelő hivatásetikai alapelveket (Etikai Kódex
mintát), Képzési anyagot és online gyakorlati tréninget biztosítunk.
Az eJelent szoftver és szakmai bevezetési
támogatást mellé Compliance tanácsadás -
rendelkezésre állás és eseti szolgáltatást is vállalunk azon szervezetek számára, akiknél a
működtetésre kijelölt munkavállalók szakmai támogatást igényelnek a bejelentések minősítése, a vizsgálatot nem
igénylő bejelentések mellőzése, ill. a vizsgálatot igénylők kivizsgálásában. A tényleges vizsgálatokban
közreműködésért a ráfordított órák számától függő eseti díjat kell fizetni kedvezményes árlista alapján.
ÁRLISTA
eJelent belső visszaélés-bejelentő szoftverre, a visszaélés-bejelentési rendszer bevezetéséhez kapcsolódó szakmai támogatásra, Compliance
tanácsadás szolgáltatásra
KÖZÖS ÜZEMELTETÉSI KEDVEZMÉNY:
50 főnél kevesebb személyt foglalkoztatásra irányuló jogviszony keretében foglalkoztató,
belső visszaélés-bejelentési rendszer létrehozására nem kötelezett helyi önkormányzat
számára az irányítása vagy felügyelete alatt álló költségvetési szervek közös
üzemeltetéséhez ingyenesen biztosítjuk a szolgáltatást (a belső visszaélés-bejelentési
rendszert csak a helyi önkormányzat és az irányítása vagy felügyelete alatt álló
költségvetési szerv hozhat létre és működtethet közösen).
ÜGYFÉLKEDVEZMÉNYÜNK:
Az IP Monitoring Kft. elektronikus információs rendszerek biztonságáért felelős
megbízásra, GDPReg adatkezelési rendszerre és/vagy adatvédelmi tisztviselő szolgáltatásra
szerződött vagy szerződő ügyfeleink számára egyedi, min. 10 % kedvezményt biztosítunk
(kivéve közös üzemeltetés kedvezménye, ha a nem kötelezett számára ingyenes a szolgáltatás).
Adatvédelmi szolgáltatásunk iránt is érdeklődjön elérhetőségeinken, további információ:
dgpreg.hu
SZOLGÁLTATÁSAINKRÓL ÉRDEKLŐDHET, EGYEDI AJÁNLATOT
KÉRHET ELÉRHETŐSÉGEINKEN:
Adatai megadását követően felvesszük Önnel a
kapcsolatot!